Remarketing- løsningen på forlatte handlekurver?

Har du noen gang sittet på en nettbutikk og kikket, funnet produkter du liker og lagt de i handlekurven, men ikke fullført handelen? Vel det har jeg selv gjort en rekke ganger, og det er jeg ikke alene om. Det hender oftere at jeg avbryter en handel enn at jeg fullfører den. Noen ganger bruker jeg handling på nett som en måte og drømme meg bort på, mens andre ganger sjekker jeg bare hva ting koster og har ingen intensjon om å kjøpe. Det hender også at de gangene jeg har lagt varer i handlekurven med intensjon om å kjøpe de, også avbryter kjøpet. Noen ganger blir jeg distrahert over andre ting,tenker at jeg skal fullføre handelen senere og da glemmer det bort eller at jeg får tid til å tenke og innser at jeg egentlig ikke trenger varene. Kan remarketing hjelpe bedriftene til å hindre at dette skjer like ofte?

(kilde: Interamind)

Remarketing er fagspråket for markedsføring som baserer seg på å forsøke og vinne tilbake eksisterende kunder. Remarketing handler om hvordan bedriften kan vekke interessen igjen til en gammel kunde, de som har vist stor interesse for bedriftens produkter/tjenester, de kundene som la varer i handlekorgen, men  ikke fullførte handelen og hvordan en bedrift kan be kundene om feedback. En måte å gjøre dette på er å bruke Remarketing annsonser da gjennom Google Adwords, dette skjer ved at det blir instalert en eller flere koder på bedriften sin nettside som legger igjen en cookie i den besøkende sin nettleser. Når den besøkende ved en senere anledning benytter seg av en nettside som er en del av Google sitt nettverk vil de kunne se annonser eller tekst fra bedriften sin nettside. Den andre måten og gjøre dette på er ved å bruke e-post som remarketing. Dette blogginnleget vil ta for seg Remarketing over epost.

 

Interamind er at amerikanskselskap som  kan ta seg av e-postmarkedsføringen din. Interamind viser til ulike strategier på hvordan de vil utføre remarketing på epost, fire av disse som denne oppgave skal basere seg på er:

  1. Vinn tilbake inaktive kunder
  2. Lag et fordelsprogram
  3. Be om tilbakemelding
  4. Gjenoppta forlatte handlekurver

 

Vinn tilbake interaktive kunder.

Dette handler om at en kunde som ikke har handlet i butikken din på en stund trenger en wake up call”, som vil si at de trenger en påminnelse om at butikken din den finnes enda. Her er det viktig at e-posten som sendes ut til kunden er målrettet, ved at det skilles mellom engangskunder og fastekunder. Disse to kundegruppene trenger forskjellig budskap i e-posten. Kommunikasjonen til engansgkunder bør være utformet slik at den bygger en sterk relasjon til kunden slik at den blir en fast kunde. Ved kommunikasjon til faste kunder bør bedriften prøve og finne ut hvorfor den ikke har kjøpt noe den siste tiden og bruke dette for å vinne kunden tilbake.

 

Lag et fordelsprogram.

Ulike medlemsfordeler kan hjelpe deg å skape en relasjon til kundene dine og påvirke at de fortsetter å være kundene dine. Disse medlemfordelene kan komme i en rekke ulike former,  men hovedsakelig er de basert på to grunnlag: Antallet produkter kunden kjøper og den totale summen av penger brukt i butikken. Antall produkter kan gi en viss rabatt på produkt nummer x. Ved å basere seg på den totale summen penger som blir brukt kan butikken gi kunden rabatter som rabatt på kjøp på over en viss som, ulike beløp kan gi penger til gode inne på siden som kan brukes ved sener kjøp, osv.

 

Be om  tilbakemelding

Det er smart å be kunden om tilbakemelding for å kunne finne ut hva akkurat den kunder trenger, og da hva butikken kan gjøre for å fremstå som enda bedre. Det er spesielt tre hovedmåter butikken kan spørre kunden om tilbakemelding på: Tilbakemelding på hvert enkelt produkt, be om tilbakemelding etter hver  gang ordren blir kansellert og ved førstegangs kjøp. (kan skrive mer her)

 

Gjenoppta forlatte handlekurver

Syv av 10 kunder forlater handlekurven hos nettbutikker,Steven MacDonland kommer med fem tips til hvordan man kan unngå at besøkende på nettsiden ikke fullfører handelen:

  • Sende en remarketing kampanje på epost til kunden innen den første timen etter at de forlot handlekurven, for å holde merket friskt i minne hos kunden
  • Skreddersy og tilpass hver remarketing kampanje til kunden, gjør det personlig og tilby din hjelp til kunden for å kjøpe produktene.
  • Fortell kunden når  dens varer handlekurven utløper, slik at kunden vet hvor lenge de er tilgjengelige.
  • Vis de hvilken produkter de hadde i sin handlekurv for å minne kunden på hva den går glipp av ved å ikke kjøpe produktene.
  • Legg ved en link i e-posten som sender kunden rett til handlekurven, slik at det blir enklest mulige for kunden og fullføre handelen

I denne e-posten er det viktig at all viktig informasjon er lett synlig, slik at budskapet er enkelt og forstå, og kunden vil med en gang vite hvor den skal trykke for å komme tilbake til handlekurven sin. Er e-posten rotete er det sannsynlig at kunden ikke vil orke å vie den oppmerksomhet, og da slette den. Som nevnt på et punkt over her er det viktig at e-posten er personlig, kunden må få inntrykk av at denne e-posten er rettet spesielt mot han/hun og at den ikke er masseprodusert e-post.

E-post marketing i X-life

Jeg eier ikke mitt eget firma derfor velger jeg å bruke x-life som et eksempel i dette innlegget. X-life er en selskap som selger trenings-produkter på nett, selger alt i fra bekledning og utstyr til kosttilskudd. For å kunne gjøre markedsføringen over e-post så enkel som mulig og for å få så mange som mulig å rette denne markedsføringen mot er det viktig at nettsiden fremstår som enkel for kundene. De skal med kun få tastetrykk finne frem til de produktene de ønsker, det vil si at produktene må kategoriseres der kundene føler at de hører hjemme og danne logiske grupper. Alt av informasjon kunden trenger, som pris, frakt og leveranse skal være godt synlig på siden. Ved at siden er enkel, informativ og oversiktlig, gir et større grunnlag for at kunden vil gjennomføre en handel og benytte seg av X-life for et senere kjøp.

For å gå igjennom hvordan markedsføringen på epost skal gjøres skal jeg benytte meg av Interamind sine fire strategier. Første steg er å vinne tilbake inaktive kunder, her skal jeg først ta for meg den faste kunden. For å få min faste kunde til å kjøpe hos meg igjen er det viktig at jeg sender ut en epost som treffer kunden, for å kunne gjøre dette best mulig skal jeg benytte meg av den kunnskapen jeg har ved å se på hva kunden har kjøpt. Har kunden for eksempel kjøpt proteinpulver for X antall måneder siden og jeg vet at ut i fra vanlig bruk vil dette produktet snart bli tomt, og jeg vil da sende ut en epost med link til proteinpulveret kunden pleier å kjøpe og minne den på behovet for å kjøpe nytt. Har kunden tidligere kjøpt treningklær, kan en epost med for eksempel en ny modell i det merket den pleier å kjøpe vekke behovet for å kjøpe noe hos X- life.  Ved kommunikasjon til en engangs-kunde er det viktig at jeg utformer eposten på en slik måte at relasjonen mellom X-life og kunden blir sterkere. Til en slik kunde ville jeg sendt en epost hvor jeg ga utrykk for at jeg håpet kunden var fornøyd med det den kjøpte og vise de produktene han kjøpte eller lignende produkter.

Fordelsprogrammet jeg ville ha utviklet for X-life er et fordelsprogram som baserer seg på summen kunden kjøper for. Her er det to tenkelige måter jeg kan velge å gjøre det på, enten ved å gi en fordel på handler som går over f.eks 1000 kr og øke rabatten videre ved større summer, denne rabatten kan enten gis som et avslag i prisen eller som et gavekort den kan benytte ved en senere anledning. Den andre fordelen er å se på flere handler sammen, ved at kunder samler poeng for hver 100 krone den kjøper for og disse poengene vil bli som et gavekort kunden kan bruke. Av disse to vil jeg velge å gi kundene poeng for hver 100 kr de handler for, dette er for å gjøre det mer attraktivt å handle for selv mindre summer, og kunden vil da føle at den får noe igjen for det.

Når det gjelder hvordan jeg vil utforme tilbakemeldingen til X-life vil jeg ikke sende ut epost om tilbakemelding om enkelte produkter, heller legge dette inn som en funksjon ved hvert produkt på siden hvor kunden selv kan dele sin mening med de andre kundene. Derimot vil jeg brukt epost til å få en tilbakemelding fra kunden hvordan de opplevde sitt førstegangskjøp og hvorfor de ikke valgte å fullføre handelen, da legge vekt på om det er noe teknisk galt som jeg kan hjelpe de med.

Gjenoppta forlatte handlekurver er sannsynligvis det jeg ville hatt alle mest fokus på når det gjelder epost markedsføringen til X-life. Her er det viktig at det det sendes ut en epost innen en time etter at handlene ble avsluttet, eposten skal være rettet mot den enkelte kunde og føles personlig. Det er viktig at denne e-posten her er oversiktlig og enkel, den skal inneholde bilde av de produktene kunden ønsket å kjøpe, informere at handlekurven fortsatt er tilgjengelig og hvor lenge den vil være tilgjengelig for kunden. Det skal komme tydelig frem hvilken link kunden kan trykke på for å bli sendt direkte til sin handlekurv.

Remarketing er et  viktig verktøy bedrifter på nett

Ut i fra dette innlegget kan vi se at remarketing er et viktig verktøy nettbutikker bør benytte seg av. Når syv av 10 avbryter handelen sin og forlater handlekurven, taper bedriften penger. Når nye og  fastekunder slutter og handle i nettbutikken taper også bedriften mye penger, det koster mindre å holde på de man har enn og skaffe nye. Bedrifter på nett som har et ønske om å gjøre det bra burde virkelig sette seg inn i remarketing og forstå hva det kan gjøre for bedriften. Hvordan remarketing kan vekke sovende kunder og minske antallet forlatte handlevogner. At bedriften ikke har kunnskapen til å gjøre dette er ingen unnskyldning, med dagens teknologi kan de få andre bedrifter til å gjøre dette fordi med å benytte seg av google Adword og Remarkety.

Kilder:

https://support.google.com/adwords/answer/2453998?hl=no

http://tribes.no/2012/12/05/getting-started-with-email-remarketing-campaigns/

http://www.remarkety.com/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s